A World of Warcraft egyik játékmódja a játékos a környezete elleni (Player vs Environment; röviden PvE) harc, ami a világban előforduló mesterséges intelligencia által vezérelt mobok (rövidítés: mobile object) legyőzését jelenti. A PvE a hagyományos MMORPGkhez hasonlóan a karakter fejlődésének és a játék világának megismerésének útja.
A játékos alkothat csapatot egy vagy több játékos közreműködésével, így segítve a küldetések sikeres teljesítését vagy erősebb szörnyek legyőzését. Két összeállítási forma érthető el:
A parti- és a portyavezető a játékba beépített "célzórendszer" segítségével lehetősége van a szörnyek megjelölésére. A célpont (mark) rendszere több tucat jól megkülönböztethető 2 dimenziós ikonnal dolgozik (mint fehér halálfej; vörös X; kék kocka .:stb) és a vezető előzetes megbeszélés után stratégiát építhet rá (például melyik szörny legyen az első áldozat).
Mind a partiból, mind a portyából a játékos önszántából is kiléphet, ekkor már nem vehet részt a zsákmány elosztásában és ha rendelkezett valamiféle joggal (például ő volt a vezető), akkor lelépés előtt személyesen átruházhatja másra, de a játékos távozását követően a rendszer ezt magától is elvégzi.
Az egyszemélyes (avagy "szóló" (solo) játék alatt az elpusztított szörnyek után zsákmányolható (looting) "különleges" (uncommon) vagy jobb minőségű tárgyak természetesen csak magát a karaktert illetik, de a parti és a portya alatt már osztozkodni kell (vagy legalábbis kéne), ezért a készítők több elosztási módot tettek elérhetővé:
Az elosztást segítő menü bizonyos ideig marad fenn, ez a tárgy ikonja alatt megjelenő csík mutatja, ami ha elfogy, az osztozkodásból lemaradt játékos hoppon marad. Az első két lehetőség során a program levezet egy belső sorsolást (ez megfigyelhető, ha a játékos beállítja az opciókban) és az nyer, aki 1 és 100 között a legnagyobb értéket éri el (ha többen is a legnagyobbat érik el, akkor a leggyorsabban döntő játékos viszi el a tárgyat). Ez az elosztási mód talán a legigazságosabb is lehetne, ha a csapatban nem kerülne néha-néha"ninja" stílusú játékos; Az ilyen viselkedésű tolvaj csapattag gyakran az összes zsákmányt "elneedeli" a többiek elől.
A küldetéstárgyak (quest item) kimaradnak az elosztásból, azokat az adott küldetéssel rendelkezők Free for All módon szerezhetik meg, a közönséges és a szemét minőségük tárgyakért szintén nem, csak a fordulók rendszere érvényes rájuk. A foglalkozásokhoz szükséges nyersanyagok (mint az ércek, gyógynövények és bőrök) sorsát a megbeszéltek alapján vagy sorsolással dönthetik el a hozzáértők. A csapatot vezető játékos beállíthatja az elosztás minőségbeli fokát is, így a megjelölt minőségi szint alatti tárgy a zsákmányelosztás mód alapján a jogosultak gond nélkül megszerezhetik, így a portya-instázás közepén nem kell törődni minden egyes tárgy sorsával. Legvégül a teljes zsákmányt is át lehet adni a többieknek (Pass on Loot), ha a játékos ezt személyesen bekapcsolja, ekkor pedig az automatikus elosztási menü sem jelenik meg számára. Ez utóbbi akkor teheti gyorsabbá és kényelmesebbé a harcot, ha egy magas szintű játékos egy vagy több alacsony szintűnek segít egy gyenge instában.
A PvE központi elemét az u.n "insták" (instance) és a "portya-insták" (raid instance) jelentik. Ezeket a speciális térképek a központi adatbank által létrehozott zárt szerverek, ahová csak a vezető és társai léphetnek be. Minden egyes csapat esetében a rendszer külön elkészít a kívánt helyről egy másolatot, így a csapaton kívüli játékosok nem végezhetnek a benne előforduló mobokkal és a zsákmányhoz sem férhetnek hozzá. Minden instának van minimum szintkövetelménye, ami alatt nem engedi belépni a játékost (a portya-insták természetesen az aktuálisan elérhető legmagasabb szintet követelik). Természetesen az itt fellelhető mobok legyőzése több tapasztalati ponttal is jár, a rendszer pedig bár megossza a többiekkel a tapasztalati pontokat, ugyanakkor bónusz csoportos tapasztalati pontok is járnak minden leölt mob és főellenség után.
Az instákban megjelenő mobok minden esetben elit besorolású szörnyek és itt találhatók az u.n "főellenségek" (boss) is. A főellenségek az elit szörnyeknél is erősebb, szívósabb szörnyek, legyőzésük külön taktikát igényelhet, az értük kapható zsákmány pedig többnyire ritka (rare) minőségű tárgyak. Ismertebb insták: Deadmines (15-23) Hellfire Ramparts (60-62), The Nexus (71-73).
A portya-insták a klasszikus, majd a kiegészítők alatt elérhető maximális szintű játékosokra lettek tervezve, így az itt előforduló elit szörnyek gyakran egy vagy két szinttel magasabbak, a főellenségek pedig u.n. "koponya-típusú" (skull-type) szörnyek, az aktuálisan elérhető szinttől legalább 3 vagy 4 szinttel magasabbak avagy "dinamikus szintűek". Az ilyen főellenségek már legalább milliós életerővel rendelkeznek, legyőzési stratégiájuk akár külön fázisokra is bonthatók, de a zsákmány minden esetben több epikus (epic) minőségű tárgy. A portya-instákat gyakran nevezik "végjáték" (end-game) instáknak is, főleg ha valóban a klasszikus vagy a kiegészítő utolsó, az elérhető legjobb tárgyakkal rendelkező instájában jár a kalandozó. Ismertebb portya-insták: ZulGurub (60+), Black Temple (70+), Icecrown Citadel (80+).
Minden insta bejárata halványlilás, örvénylő portálkapuként jelenik meg, míg a portya-insták kavargó átjárói halványzöldek. Az elérhető insták és portya-insták környékén mindig található egy u.n "találkozókő" (meeting stone), amelyet megérintve egy lilás-zöldes portál nyílik meg, hogy a csapattag egy másik társával közösen a többieket egyesével maguk mellé idézhessék, így nem kell hosszú utazásokra időt és pénzt pocsékolni. A PvP szervereken a találkozókövek környéke a territoriális viszonyok miatt kedvelt hátbatámadási területekké is váltak.
A nehézségi fokozatok csak az adott kiegészítő után elérhető instákra és portya-instákra vonatkozik, visszamenőlegesen nem és az elérhetőségi kondícióik is változóak, mert míg az első kiegészítőben az adott instá(ka)t preferáló frakciónál megvásárolható kulcsok birtokában lehetett csak belépni a heroikus nehézségű instába, addig a második kiegészítőben elég volt ehhez a maximális szint elérése is.
Szavazás